TV kritika: Nesportsko komentarisanje Aleksandra Stojanovića

Filed under: afirmator,broj 04 - jul 2012 |

Piše: Miloš Ristić

Pismeni zadaci i talk-show

Da li ste čuli za komentatora koji fudbalski prenos otpočinje školskim pismenim zadatkom? Da! Školskim pismenim zadatkom, unapred osmišljenim, pisanim i prepravljanim? Dok igrači izlaze iz svlačionice na teren izlaze iz njegovih usta reči ne spontane, ne reči komentatora, već spremljene, izveštačene reči, fraze, obični epiteti i neminovni, već-viđeni, jeftini kontrast, crno-bela slika, uhodavanje sa najnovijim informacijama dopunjenim najstarijim konstatacijama o suprotstavljenim timovima. Aca bi rekao TABORIMA. Aca bi rekao LAVOVIMA. Aca bi rekao… koga briga šta bi Aca rekao! Svi to i onako gledaju samo zato jer nemaju gde drugde ili jer je fenomenalno spontani i fudbalski komentator na HRT- u skremblovan. Ali je zato tu nova, izopačena verzija Milojka Pantića. Zajedno sa zaustavnom logikom. Kao da je zaustavno vreme uopšte moguća kvalifikacija!? Srpske reči treba koristiti i stvarati tamo gde je to moguće i samo ako znaš to da činiš kako valja. Ne samo da bi izmišljao toplu vodu. Vreme koje još uvek traje, teče, ide, koje je aktivno, nemoguće je uvezati sa glagolom zaustavljanja. Ako je pak  moguće onda se ono može odnositi jedino na momenat kojim se okončava drugo poluvreme – nikako na njegov nastavak,produžetak. Ali avaj – nastavno vreme nije egzibiciona kvalifikacija. Produženo vreme nije interesantno reći.Ali zaustavno zaista jeste!

Sad o pričanju. Da li je zadatak komentatora da komentariše (što mu ime zanimanja govori) ili da priča? Brblja. Naklapa. Trabunja. Lupa. Pravi se pametan i različit po svaku cenu, a najviše cenu smisla. Pitam se kako li deca od 6 ili 9 godina razumeju fudbal iz njegovih prenosa a to je vreme kad svi mi koji volimo i danas fudbal počinjemo da gledamo i učimo o toj igri. Sam postavlja pitanja,sam odgovara na njih, ili, što je još smešnije, izbegava da pruži odgovor na pitanje koje je upravo sam postavio sebi! Bolest zvana boristadićizam. Sad će on nama da drži predavanje o fudbalskoj igri umesto da se uživi u nju. Sad će biti nepristrasan da bi nam pokazao da TAKO TREBA. Pljunuće nam u lice nepristrasnost, jer mi za to nismo čuli. Mi ne znamo šta je to. Nepristrasan do te mere da se čini da ga fudbal i ne zanima već pokazivanje sopstvenog ega našim čulima. Nije bio u ofsajdu nego u nedozvoljenoj poziciji. Zatim nam govori OPROSTITE, OPROSTITE JOŠ JEDNOM. Idi kod ispovednika, čoveče, pa nek ti on da oprost, a nas pusti da uživamo u fudbalskoj igri. Vrati se osnovnu školu pa piši zadatke ako ti se to toliko sviđa. Nemoj zloupotrebljavati  prenos jer doživljaj fudbala nije VIDEO SAM ŠTO SAM ČUO nego ČUO SAM ŠTO SAM VIDEO!

23.6.2012.g. uz prenos 1/4 finala na RTS-u